Vies worden mag bij Modderdag

Op 29 juni 2019 is het weer internationale ModderDag! Tienduizenden kinderen in heel Nederland waaronder bij Scouting Titus Brandsma in Oldenzaal spelen met zand en water. Tijdens ModderDag ontdekken kinderen weer wat modder is, hoe je ermee kunt spelen en hoe leuk de natuur is. Bij Scouting Titus Brandsma aan de Potskampstraat 5 kan dit.

In 2018 deden in Nederland 130.000 kinderen op 2600 locaties mee. Ook bij Scouting Titus Brandsma doen ze enthousiast mee aan ModderDag. “Toen wij voor het eerst hoorden van de Modderdag, zagen we al meteen de klik met Scouting. Het is natuurlijk hartstikke leuk om lekker buiten te spelen in de modder en vies te worden.” Niet alleen in Nederland maar ook in het buitenland spelen honderdduizenden kinderen in de modder op International Mud Day. In 13 landen doen kinderen mee.

Spelen in de modder is niet alleen super leuk, uit onderzoeken blijkt dat het ook heel gezond is. Het draagt bij aan de ontwikkeling van een goede weerstand. Ook verkleint buiten spelen de kans op overgewicht, depressiviteit en angststoornissen. Daarnaast ontwikkelen kinderen zo hun ruimtelijk inzicht en creatief vermogen. 53% van de kinderen in Nederland speelt vaker binnen dan buiten en 3 op de 10 kinderen speelt nooit of slechts één keer per week buiten.

Vanaf 2016 wordt ModderDag georganiseerd door IVN Natuureducatie. Buiten zijn, vrij spelen en onbevangen de natuur ontdekken helpt kinderen in de ontwikkeling van hun zintuigen, motoriek, sociale vaardigheden en creativiteit. ModderDag is een mooi moment om het vrije spel en contact met de natuur te omarmen. Dus: laarzen uit en lekker met je voeten de modder in! Ontdekken, spelen, leren, opgroeien in het besef dat we nu en later zuinig moeten zijn op onze natuur. Voor meer informatie

Ben je tussen de 5 en 11 jaar kom dan op zaterdag 29 juni naar ons gebouw aan de Potskampstraat 5 te Oldenzaal. De Modderdag begint om 10.00u en duurt tot 11.40u. Wil je eerst meer informatie opvragen, klik dan hier.